كنفرانس‌هاي مطبوعاتي؛ فرصتي براي پاسخگويي

كنفرانس‌هاي مطبوعاتي، اعضاي رسانه‌ها و عموم مردم و يک يا دو تن از مقامات دولتي را در يک جلسه پرسش و پاسخ، معمولا ً در محلي به انتخاب مقامات دولت، گرد هم مي‌آورد. کنفرانس‌هاي مطبوعاتي، از طريق جرايد، فرصتي براي شهروندان پديد مي‌آورد تا بتوانند مقامات دولت را مورد سوال قرار دهند و مقامات دولتي هم فرصتي براي رساندن پيام خود به مردم از طريق مطبوعات مي‌يابند.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در وبلاگي به نشاني http://samieiany.blogfa.com آمده است: وقتي کنفرانس‌هاي مطبوعاتي به‌طور منظم برگزار مي‌شوند، موجب تخليه تنش‌ها مي‌شوند. به اين معني که با گذشت زمان خبرنگاران تحت فشار‌هايي که به برخي سوالاتشان پاسخ گفته نشده، قرار مي‌گيرند و با برگزار شدن يک کنفرانس مطبوعاتي، اين تنش‌ها برطرف مي‌گردد.

اولين گام در ترتيب دادن يک کنفرانس مطبوعاتي، اطمينان از موجود بودن اخبار است. جلب مطبوعات براي رييس يک اداره کوچک دولتي کار دشواري است. براي خبرنگاران، صرف وقت در موقعيتي که رويدادي را در پي ندارد، خوشايند نيست، آن هم هنگامي‌که اخبار ديگر براي جلب نظر و توجه آن‌ها سرو دست مي‌شکنند.

برخي اقدامات در برپايي يک کنفرانس مطبوعاتي لازم است: مشخص کردن موضوع مطرح در کنفرانس و نيز اخباري که بايد در ميان گذاشته شود.

تصميم‌گيري در مورد ضرورت واقعي برپايي يک کنفرانس مطبوعاتي يا امکان پوشش دادن به رويداد از طريق اطلاعيه رسمي‌ و چند مکالمه تلفني با خبرنگاران.

تصميم گيري درمورد سخنراني مقام دولتي در آغاز جلسه.

روي کاغذ آوردن نکات مهمي ‌که مقام دولتي در سخنان افتتاحيه خود بايد اظهار نمايد. درست مانند کاري که در مصاحبه‌ها مي‌شود، کافي است فقط به سه نکته اشاره شود.

اين سوال و جواب‌ها بايد فراتر از موضوع کنفرانس مطبوعاتي پيش بيني شود، زيرا خبرنگاران احتمال دارد درمورد ساير مسائل هم سووالاتي مطرح نمايند. بعضي از دفاتر مطبوعاتي فهرستي از موضوعات را در کامپيوترهايشان دارند و مرتب جواب‌هاي مناسب آن را به روز مي‌کنند و به اين ترتيب هربار نبايد همه چيز را از نو نوشته و تنظيم كنند.

قبل از روز اصلي کنفرانس، مي‌توان براي مقاماتي که در جواب به سوالات احتمالي دچار دستپاچگي مي‌شوند، يک کنفرانس مطبوعاتي آزمايشي ترتيب داد. پرسنل دفتر مطبوعاتي مي‌توانند به جاي خبرنگاران ايفاي نقش کرده و سوالاتي از مقام دولتي بکنند. اين کار به مقام دولتي و پرسنل مطبوعاتي اجازه مي‌دهد به کمبود‌ها و نارسايي‌هاي پاسخ‌هاي خود پي ببرند.

تاريخ برگزاري کنفرانس مطبوعاتي را با دقت انتخاب کنيد. روز آن را با رويداد‌هاي مربوط به زمان بندي طولاني مدت ساير ادارات دولتي کنترل کنيد تا مطمئن شويد با رويداد دولتي ديگري تداخل نداشته باشد.

محلي را انتخاب کنيد که دسترسي به آن آسان بوده و نياز‌هاي فني تجهيزات رسانه‌ها را تأمين نمايد. محل برگزاري کنفرانس مطبوعاتي بايد جذاب و مناسب با موضوع آن نيز باشد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

عمليات اجرايي 4 پروژه از مصوبات سفر هيات دولت در حال انجام است

اس ام اس و پیامكهای موبایل: عاشقانه

گران فروشی محصولات ایرانسل تحت هر عنوان تخلف است