روابط عمومي ‌و اطلاع‌رساني «پاشنه آشيل» سازمان‌ها

امروزه روابط عمومي ‌و اطلاع رساني به عنوان «پاشنه آشيل» سازمان‌ها و شرکت‌هايي محسوب مي‌شود که قصد دارند در شرايط سخت رقابتي ناشي از توسعه پديده جهاني شدن و اقتصاد ديجيتال، به حيات خود ادامه دهند. جهاني شدن اقتصاد مرز ارتباطات سنتي را در سازمان‌ها حذف کرده و دامنه آن را به تمام کشورهاي دنيا گسترده است.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نويسنده وبلاگ "مديريت روابط عمومي الکترونيکي" به نشاني http://eprm.blogfa.com به نقل از كتاب "مديريت روابط عمومي الکترونيکي" آورده است: امروزه مخاطبان سازمان‌ها را جمعيت و گروه محدودي تشکيل نمي‌دهند. آن‌ها مي‌توانند افرادي از کشورها، فرهنگ‌ها و تفکرات مختلف باشند و اين موضوع تغييردهنده بسياري از رويکردها و روش‌هاي سنتي در روابط عمومي‌ و اطلاع رساني سازمان‌ها خواهد بود.

مساله چالش برانگيزي که در سال‌هاي اخير، وارد حوزه روابط عمومي‌ها شده، بحث توسعه کاربري فناوري اطلاعات در فرايندهاي روابط عمومي ‌است. چراکه فناوري اطلاعات، به عنوان يک دانش نوين، فرا رشته‌يي و تخصصي، استانداردها و الگوهاي خاص خود را دارد و درنتيجه صرف استفاده از ابزارهاي آن نمي‌تواند گره‌گشاي مشکل سازمان در اطلاع‌رسانيِ مطلوب باشد. وجود تفکر سنتي در سازمان‌ها و بخش‌هاي روابط عمومي، باعث مي‌شود استفاده از فناوري اطلاعات هم، نتواند حرکت و جان تازه‌اي به فرآيند‌هاي ارتباطي سازمان و مخاطبانش ببخشد.

در اين شرايط آنچه مي‌تواند سازمان‌ها را در استفاده از دانش روابط عمومي ‌و فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي ياري دهد، وجود نگرش‌ها و راهبردهاي کلان و برنامه‌هاي اجرايي مناسب نسبت به موضوع و جايگاه روابط عمومي ‌و اطلاع‌رساني در رده‌هاي مديريتي، ماموريتي و فناوري سازمان‌هاست؛ يعني بايد تفکر سنتي به تفکر سيستمي‌ تبديل شود.

سازمان بايد، براي فرآيند مديريت دانش و اطلاعات در برخورد با هر يک از گروه‌هاي مخاطبان، تعريف‌ها و ديدگاه‌هاي روشني داشته باشند و نسبت به فناوري‌هاي موجود و کارکردهاي قابل استفاده براي پوشش اهداف و برنامه‌هاي خود از آگاهي کافي برخوردار باشد. تمام اين شاخص‌ها وقتي در کنار هم قرار مي‌گيرند که مديريت و نظارت تخصصي و تلفيقي بر روابط عمومي ‌و فناوري اطلاعات وجود داشته باشد.

با توسعه اينترنت و ظهور فناوري‌هاي مبتني بر وب، سازمان‌ها ناگزير از حضور، فعاليت و تطبيق خود با مولفه‌هاي فضاي مجازي هستند. بنابراين بايد در ساختار سازمان و فرآيند‌هاي کاري آن بازنگري کنند و برخي از امور قبلي و برخي از کارهاي جديد را در محيط وب انجام دهند.

در چنين شرايطي است که سازمان‌ها مي‌توانند روند‌هاي سنتي روابط عمومي‌ را با استفاده از عينک فناوري اطلاعات مورد بازنگري قرار دهند و روش‌ها و الگوهاي جديدي براي مديريت روابط عمومي‌ها در عصر جديد تعريف کنند که از آن به مديريت روابط عمومي‌الکترونيکي تعبير مي‌شود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

عمليات اجرايي 4 پروژه از مصوبات سفر هيات دولت در حال انجام است

اس ام اس و پیامكهای موبایل: عاشقانه

گران فروشی محصولات ایرانسل تحت هر عنوان تخلف است