دو تيم ايراني به رقابت‌هاي جهاني برنامه‌نويسي دانشجويي ACM صعود كردند

مسوول‌ سايت تهران‌ مسابقات منطقه‌يي برنامه‌نويسي دانشجويي ACM از راهيابي دو تيم ايراني به رقابت‌هاي نهايي مسابقات برنامه‌نويسي دانشجويي ACM در چين خبر داد.

دكتر محمد قدسي، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف و مسوول‌ برگزاري‌ مسابقات منطقه‌يي برنامه‌نويسي دانشجويي ACM با اعلام اين مطلب به خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: يازدهمين دوره مسابقات برنامه نويسي دانشجويي ACM منطقه غرب آسيا (انتخابي سي و چهارمين دوره مسابقات جهاني برنامه نويسي دانشجويي) روز جمعه با حضور 96 تيم داخلي و يك تيم از تايوان در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد كه در پايان اين مسابقات، يك تيم از دانشگاه صنعتي شريف و يك تيم از دانشگاه صنعتي اميركبير به ترتيب با كسب رتبه‌هاي دوم و پنجم مسابقات به همراه تيم دانشگاه ملي تايوان كه موفق به كسب رتبه اول اين مسابقات شد به مرحله نهايي اين مسابقات جهاني كه تا پايان سال جاري ميلادي در چين برگزار مي‌شود، راه يافتند.

وي تصريح كرد: در اين مسابقات تيم دانشگاه ملي تايوان با حل 10 مساله در مدت سه ساعت شگفتي‌ساز شد و پس از آن، دو تيم دانشگاه صنعتي شريف نيز در مدت حدود چهار ساعت موفق به حل هر 10 مساله مسابقه شدند و پس از آن‌ها تيم ديگري از دانشگاه صنعتي شريف با حل 9 مساله، رتبه چهارم و تيمي از دانشگاه صنعتي اميركبير با حل هشت مساله رتبه پنجم را كسب كرد. تيم ديگري از دانشگاه صنعتي شريف و تيمي از دانشگاه علم و صنعت ايران نيز به ترتيب حائز رتبه‌هاي ششم و هفتم شدند كه با توجه به مقررات مسابقات كه براساس آن از هر دانشگاه تنها يك تيم به مرحله جهاني راه مي‌يابد، تيم‌ اول دانشگاه صنعتي شريف - شامل آيدين نصيري شرق، حسام اخلاق پور و سعيد رضا صديقي - و تيم دانشگاه صنعتي اميركبير به همراه تيم تايواني به مرحله نهايي مسابقات راه يافتند.

دكتر قدسي در عين حال خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه تيم تايوان در مسابقات منطقه‌يي يك سايت ديگر نيز شركت كرده و حائز رتبه شده، احتمال بسيار ضعيفي وجود دارد كه در صورت استفاده تيم تايواني از سهميه سايت ديگر، تيم دانشگاه علم و صنعت هم كه موفق به حل هفت مساله شده شانس صعود به مسابقات جهاني را پيدا كند.

مسوول‌ سايت تهران‌ مسابقات منطقه‌يي برنامه‌نويسي دانشجويي ACM در رابطه چگونگي طراحي سوالات مسابقه تصريح كرد: به دليل اين كه تيم هاي بسياري از دانشگاه‌هاي مختلف در اين مسابقه شركت كرده اند سوالات به نحوي طراحي شده بود كه تيم هاي متوسط نيز بتوانند مسائل را حل كنند به طوري كه 90 درصد تيم‌ها حداقل يك مساله را حل كردند و با كمال شگفتي چند تيم‌ با گذشت سه، چهار ساعت از كهلت پنج ساعته مسابقه تمام 10 مساله را حل كردند كه نشان دهنده سطح بالاي رقابت تيم‌ها و تاثير برگزاري اين مسابقات در ارتقاي كلي تيم‌هاي دانشجويي در حوزه برنامه‌نويسي است.

وي درباره نحوه برگزاري مسابقه گفت: به تيم‌هاي شركت‌كننده در مسابقه 10 مساله داده مي‌شود كه پس از حل هر مساله، پاسخ‌ از طريق يك شبكه رايانه‌يي اختصاصي به داوران ارائه شده و داوران پس از ارزيابي در صورت درستي برنامه امتياز مربوطه را به آنان مي‌دهند كه كسب هر امتياز با دريافت يك بادكنك مشخص مي‌شود. سپس تيم‌ها بر اساس تعداد مسايل حل شده و جريمه‌هاي مربوطه به ترتيب رتبه بندي شده و تيم‌هاي برتر مشخص شدند.

قدسي خاطرنشان كرد: دوره نهايي مسابقات امسال زودتر از سال‌هاي قبل و پيش از پايان سال جاري ميلادي در چين برگزار مي‌شود، لذا مسابقات منطقه‌يي امسال زودتر از سال‌هاي پيش در مناطق مختلف جهان برگزار شده و سايت تهران يكي از چند سايت آخري است كه مسابقه منطقه‌يي خود را براي انتخاب تيم‌هاي برتر به مسابقه جهاني برگزار كرد.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه با توجه به استقبال فزاينده تيم‌هاي ايراني از مسابقات برنامه‌نويسي دانشجويي ACM آيا امكان ايجاد يك سايت منطقه‌يي ديگر علاوه بر دانشگاه صنعتي شريف و افزايش سهميه ايران در مسابقات نهايي وجود دارد گفت: مسابقات منطقه‌يي برنامه نويسي دانشجويي به منظور انتخاب تيم‌هاي برتر براي حضور در مسابقات نهايي، به ميزباني 800 دانشگاه در 180 كشور جهان برگزار مي‌شود كه 15 سايت منطقه‌يي مربوط به آسياست و طبق مقررات امكان ايجاد سايت منطقه‌يي ديگر در كشور ما وجود دارد ولي تاكنون دانشگاه يا مركز ديگري براي ميزباني اين رقابت‌ها داوطلب نشده است؛ خصوصا در شرايط فعلي كه چند سالي است شركت IBM به دليل تحريم‌ها حمايت مالي از سايت تهران را قطع كرده و دانشگاه ميزبان بايد خود تمام هزينه‌هاي سنگين برگزاري مسابقات را بپردازد.

قدسي در پايان هدف از برگزاري اين مسابقات را ترغيب دانشجويان به فعاليت‌هاي خلاقانه و تشويق آنان جهت دستيابي به مهارت‌هاي پيشرفته در زمينه‌ برنامه‌نويسي رايانه عنوان و اظهار كرد: مسابقه برنامه نويسي دانشجويي توسط انجمن بين‌المللي ماشين‌هاي محاسباتي (ACM) كه معتبرترين انجمن علوم كامپيوتر در سطح جهان است، همه ساله به صورت دو مرحله‌يي برگزار مي‌شود. در مرحله مقدماتي كه در مناطق مختلف جهان برگزار مي‌شود، چند هزار تيم از دانشگاههاي مختلف به رقابت مي‌پردازند و از هر منطقه چند تيم برتر به مرحله نهايي راه پيدا مي‌كنند.



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

Inspirational Quotes About Life by The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani

نوت‌بوک‌های msi از Asus پیشی گرفتند

فرگرد دیگران ارد بزرگ از دیدگاه فرزانه شیدا (شاعر و نویسنده )